Вісник ЛНАУ: Архітектура і сільськогосподарське будівництво 2021 №22: 99-104
ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ ФІНСЬКОГО ДИЗАЙНУ
Н. Савчак, к. т. н.
ORCID ID: 0000-0002-3908-7137
Львівський національний аграрний університет
https://doi.org/10.31734/architecture2021.22.099
Анотація
Запропоновано теоретичну оцінку особливостей сприйняття дизайну Скандинавії (зокрема фінського). Розглянуто формування нової генерації фахівців у сфері дизайну, здатних модернізувати будівництво, промисловість та архітектурну галузь.
Досліджено об’єкти діяльності дизайнера, а саме: виробничі інтер’єри, станкові лінії, хімічні установки, обладнання житла, середовища транспорту, офісне обладнання, предмети домашнього вжитку, побутову радіоапаратуру тощо.
Указано на закономірності розвитку дизайну та закони збуту й економічності, властивості матеріалу, конструктивні закономірності.
Досліджено самовираження світових напрямів і захист, характерні для північних країн, традицій простої мови, високу якість, розробку нової продукції для підприємств.
Проаналізовано завдання теми дослідження. Звернуто увагу на перетворення Фінляндії із виробника сировини і напівфабрикатів у виробника предметів, які мають висоту майстерність різних технічних захисних засобів, машин та інструментів лісової промисловості, одягу та інвентарю для дозвілля, а також електроніки.
До переосмислення значення дизайнера в промисловості призвела конкуренція між новими виробами і тиском з боку світового ринку.
Наведено основні фактори, які посприяли розвитку дизайну, національні традиції, бережне ставлення до матеріалів, географічне розміщення Фінляндії, її клімат.
Здійснено оцінку популярності та величі фінського дизайну, починаючи з міжнародних ярмарок, спочатку в Парижі, згодом – у Нью-Йорку, і нарешті тріумф у Мілані (50-ті роки ХХ століття.)
Дизайн почав виконувати провідну роль у промисловому оформленні. Основою творчості у всіх сферах ХІХ–ХХ століть – від музики до образотворчого мистецтва, від орнаменту до архітектури – стала культурна традиція, яка підкреслює національні самоутвердження. Визначено основну мету дизайну, поєднання його із промисловим виробництвом практичних предметів побуту, що продається за помірну ціну.
Наведено постійний процес зростання виробництва, у якому неабияку роль виконали молодіжний рух і підвищення культурного рівня молоді.
Сформульовано визначення промислового дизайну як колективної співпраці між професіоналами різних сфер.
Коротко проаналізовано нагороди фінського дизайну за період кінця ХХ – поч. ХХІ століть.
Висвітлено та встановлено тенденції розвитку особливостей сприйняття фінського дизайну та введено в науковий обіг деякі його особливості формоутворення: візуалізація навколишнього простору відносно часу, періоду, місця сприйняття, зони спостереження та площі охоплення.
Ключові слова
сприйняття, особливості, дизайнер, промисловий дизайн, фактор
Посилання
- Бегенау З. Г. Функция, форма, качество. Москва, 1969. 105 с.
- Курліщук Б. Ф. Проектування інтер’єрів житлових і громадських споруд: навч. посіб. Київ: Інститут системних досліджень освіти, 1995. 262 с.
- Савчак Н., Савчак Р. Особливості сприйняття системи архітектурних перетворень навколишнього простору (на прикладі Прикарпаття). Вісник Львівського національного аграрного університету: архітектура і сільськогосподарське будівництво. 2020. № 21. С. 81–83.
- Пелтонен Й. Інноваційний дизайн з Фінляндії. Finfo: фінські особливості. № 1: фінський дизайн. 1997. Р. 2–12.
- Шумега С. С. Історія зародження та розвитку дизайну історія дизайну меблів та інтер’єра: навчальний посібник. Львів: Центр навчальної літератури, 2004. 300 с.