МІСЦЕ СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНУП: Економіка АПК 2022 №29: 121-125

МІСЦЕ СОЦІАЛЬНО ВІДПОВІДАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКИХ ПІДПРИЄМСТВ У РОЗВИТКУ СІЛЬСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ

П. Кушка, аспірант
ORCID ID: 0000-0003-4190-8747
Львівський національний університет природокористування

https://doi.org/10.31734/economics2022.29.121

Анотація

Стаття присвячена поглибленню наукових засад та узагальненню теоретичних концепцій визначення місця соціально відповідальної діяльності сільськогосподарських підприємств у розвитку сільських територій, на яких вони функціонують. Сільсько¬господарські підприємства функціонують не лише як класичні економічні агенти виробничо-господарського спрямування, а й як соціальні, оскільки несуть соціальну відповідальність перед суспільством, працівниками та сільським соціумом. Сутність соціальної відповідальності проявляється у формуванні соціально спрямованих витрат, які сільськогосподарські підприємства здійснюють одночасно для забезпечення економічних та соціальних вигод.

Виокремлено соціальні види діяльності підприємств, зокрема меценатство, волонтерство, соціальне підприємництво. Окреслено відмінності класичного підприємства від соціально відповідального. Зазначено, що перше створюється з метою збагачення, а друге у своїй місії поєднує комерційні та соціальні завдання. Тобто соціально відповідальна діяльність із другорядної перетворюється на основний вид діяльності, а сільськогосподарські підприємства відходять від традиційних неприбуткових напрямів діяльності, створюючи новий, «гібридний», підхід до ведення агробізнесу.

Соціально відповідальна діяльність є інструментом фінансування витрат на: формування у ділових партнерів довіри до сільськогосподарського підприємства; покращання якості та конкурентоспроможності сільськогосподарської продукції, яку воно виробляє; розбудову соціальної та виробничої інфраструктури сільської території, а відтак створення додаткових робочих місць, генерування лояльності працівників підприємства, формування сильного корпоративного духу та досягнення низької плинності кадрів.

Виявлено вплив соціальної результативності, як елементу економічної результативності, на розвиток сільських територій та формування економічної самодостатності сільського соціуму. Встановлено, що успішний розвиток сільських територій повинен бути результатом консолідованої соціальної відповідальності та взаємодії держави, сільськогосподарських підприємств та органів місцевого самоврядування. Місце соціально відповідальної діяльності сільськогосподарських підприємств у розвитку сільських територій полягає у формуванні дохідної частини місцевих бюджетів, розширенні зайнятості сільського населення, підвищенні рівня соціальної та виробничої інфраструктури тощо. Для забезпечення дієвості механізму реалізації заходів соціальної відповідальності керівництву сільськогосподарських підприємств доцільно інтегрувати соціальну відповідальність у стратегію взаємодії з органами місцевого самоврядування.

Ключові слова

сільськогосподарські підприємства, соціально відповідальна діяльність, сільська територія, інфраструктура, сільський соціум

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Драбчук Т. І., Коваль А. Ю. Роль соціальної відповідальності агробізнесу у забезпеченні сталого розвитку сільських територій. Економіка і суспільство. 2018. № 18. С. 395–401.
  2. Дюк А. А. Соціальна відповідальність у виробничій системі сільсько¬господарських підприємств: методичні аспекти оцінювання. Вісник аграрної науки Причорномор’я. 2020. Вип. 1. С. 27–36.
  3. Дюк А. А. Соціальна відповідальність у розвитку сільсько¬господарських підприємств: значення і аспекти оцінки. Агросвіт. 2020. № 5. С. 11–16.
  4. Малік М. Й., Мамчур В. А., Шпикуляк О. Г. Інституціональне середовище та формування соціальної відповідальності аграрних підприємств Економіка АПК. 2017. № 12. С. 5–13.
  5. Форд Г. Моє життя та робота / пер. з англ. Уляни Джаман. Київ, 2016. 344 с.
  6. Friedman M. The Social Responsibility of Business is to increase its Profit. New York Times Magazine. 1970. September, 13. P. 122–126.
титулка Екон