РОЛЬ НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ У ВАРТІСНО-ОРІЄНТОВАНОМУ УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВОМ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНУП: Економіка АПК 2022 №29: 100-105

РОЛЬ НЕМАТЕРІАЛЬНИХ АКТИВІВ У ВАРТІСНО-ОРІЄНТОВАНОМУ УПРАВЛІННІ ПІДПРИЄМСТВОМ

Е. Чернодубова, к. е. н.
ОRCID ID: 0000-0001-7696-3215
А. Мартинов, к. е. н.
ОRCID ID: 0000-0001-9337-9141
О. Розмислов, к. е. н.
ОRCID ID: 0000-0003-1307-9662
Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля

https://doi.org/10.31734/economics2022.29.100

Анотація

У статті розглянуто сутність базових категорій нематеріальних активів та вартісно-орієнтованого управління підприємством. Визначено чинники, що впливають на вартість підприємства. Обґрунтовано роль нематеріальних активів у вартісному управлінні підприємством. Розкрито теоретико-методичні основи впровадження нематеріальних активів у діяльності підприємства, що сприятиме підвищенню їх ринкової вартості. Розглянуто основні нефінансові чинники успішності сучасних підприємств. Визначено непрямі методи оцінки, які дають змогу оцінити внесок як матеріалізованих, так і нематеріалізованих активів у вартість підприємства. Досліджено моделі, які ілюструють місце та роль нематеріальних активів у створенні вартості суб’єкта господарювання. Визначено чинники, які впливають на стійке зростання прибутковості підприємств. Досягнення цих цілей неможливе без використання нематеріальних активів. Доведена необхідність узагальнення науково-методичних підходів до вартісно-орієнтованого управління діяльністю підприємства на основі врахування інтересів усіх його стейкхолдерів – інвесторів, кредиторів, акціонерів, постачальників, клієнтів, партнерів. Розглянуто модель, яка відображає роль нематеріальних активів у створенні цінності у вигляді ланцюжка. Доведено, що для успішного функціонування в сучасній висококонкурентній економіці підприємства повинні мати унікальні активи. Сьогодні все більше суб’єктів господарювання зміщують стратегічний фокус у напрямі розвитку та підвищення ефективності використання нематеріальних активів. Запропоновано розробку моделі створення вартості підприємства з урахуванням фінансових результатів підприємства, базових та підтримувальних чинників конкурентних переваг, а також попередню динаміку ринкової вартості підприємства. Як концептуальну схему для моделі створення вартості запропоновано підхід, що використовується в закордонній практиці. Запропонована модель створення вартості відображає провідні тенденції в теоріях вартісно-орієнтованого управління та використання нематеріальних активів.

Ключові слова

нематеріальні активи, вартість підприємства, вартісно-орієнтоване управління, фінансово-економічний механізм, ефективність

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Конкуренция за лидерство. Расширение горизонтов. URL: http://www.ey.com/ru/ru/issues/business-environment/competing-for-growth--how-business-is-growing-beyond-boundaries (дата обращения: 13.05.2022).
  2. Норманн Р., Рамирес Р. От цепочки создания стоимости к созвездию стоимости. Построение цепочки создания стоимости / пер. с англ. Москва: Альпина Бизнес Букс, 2007. С. 186–220.
  3. Полуян П. Тайна нематериальных активов: рациональная магия или хитрый блеф? URL: http://www.apn.ru/publications/article18042.htm (дата обращения: 13.05.2022).
  4. Руус Й., Пайк С., Фернстрём Л. Интеллектуальный капитал: практика управления / пер. с англ. М. П. Аккая. 3-е изд. Санкт-Петербург: Высш. шк. менеджмента, 2010. 458 с.
  5. Соломатіна Т. В., Чернодубова Е. В. Вартісна оцінка втрат стратегічного майнового потенціалу підприємств в категоріях міжнародних стандартів фінансової звітності. Причорноморські економічні студії. 2018. Вип. 31. С. 206–209.
  6. Яремко І. Й. Оцінювання та формування вартості машинобудівних підприємств: автореф. дис. … д-ра екон. наук. Львів, 2010. 41 с.
  7. Ahonen G. Classification of Intangibles: Generative and commercially exploitable intangible assets. Groupe HEC: Jouy-en-Josas, 2000. P. 206–212.
  8. Intellectual Capital and Knowledge Management. Sustainable manufacturing. URL: http://130.149.46.184/smwp/en/c2 (Last accessed: 16.05.2022).
титулка Екон