ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ ФІНСЬКОГО ДИЗАЙНУ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНАУ: Архітектура і сільськогосподарське будівництво 2021 №22: 99-104

ЕВОЛЮЦІЯ РОЗВИТКУ ФІНСЬКОГО ДИЗАЙНУ

Н. Савчак, к. т. н.
ORCID ID: 0000-0002-3908-7137
Львівський національний аграрний університет

https://doi.org/10.31734/architecture2021.22.099

Анотація

Запропоновано теоретичну оцінку особливостей сприйняття дизайну Скандинавії (зокрема фінського). Розглянуто формування нової генерації фахівців у сфері дизайну, здатних модернізувати будівництво, промисловість та архітектурну галузь.

Досліджено об’єкти діяльності дизайнера, а саме: виробничі інтер’єри, станкові лінії, хімічні установки, обладнання житла, середовища транспорту, офісне обладнання, предмети домашнього вжитку, побутову радіоапаратуру тощо.

Указано на закономірності розвитку дизайну та закони збуту й економічності, властивості матеріалу, конструктивні закономірності.

Досліджено самовираження світових напрямів і захист, характерні для північних країн, традицій простої мови, високу якість, розробку нової продукції для підприємств.

Проаналізовано завдання теми дослідження. Звернуто увагу на перетворення Фінляндії із виробника сировини і напівфабрикатів у виробника предметів, які мають висоту майстерність різних технічних захисних засобів, машин та інструментів лісової промисловості, одягу та інвентарю для дозвілля, а також електроніки.

До переосмислення значення дизайнера в промисловості призвела конкуренція між новими виробами і тиском з боку світового ринку.

Наведено основні фактори, які посприяли розвитку дизайну, національні традиції, бережне ставлення до матеріалів, географічне розміщення Фінляндії, її клімат.

Здійснено оцінку популярності та величі фінського дизайну, починаючи з міжнародних ярмарок, спочатку в Парижі, згодом – у Нью-Йорку, і нарешті тріумф у Мілані (50-ті роки ХХ століття.)

Дизайн почав виконувати провідну роль у промисловому оформленні. Основою творчості у всіх сферах ХІХ–ХХ століть – від музики до образотворчого мистецтва, від орнаменту до архітектури – стала культурна традиція, яка підкреслює національні самоутвердження. Визначено основну мету дизайну, поєднання його із промисловим виробництвом практичних предметів побуту, що продається за помірну ціну.

Наведено постійний процес зростання виробництва, у якому неабияку роль виконали молодіжний рух і підвищення культурного рівня молоді.

Сформульовано визначення промислового дизайну як колективної співпраці між професіоналами різних сфер.

Коротко проаналізовано нагороди фінського дизайну за період кінця ХХ – поч. ХХІ століть.

Висвітлено та встановлено тенденції розвитку особливостей сприйняття фінського дизайну та введено в науковий обіг деякі його особливості формоутворення: візуалізація навколишнього простору відносно часу, періоду, місця сприйняття, зони спостереження та площі охоплення.

Ключові слова

сприйняття, особливості, дизайнер, промисловий дизайн, фактор

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Бегенау З. Г. Функция, форма, качество. Москва, 1969. 105 с.
  2. Курліщук Б. Ф. Проектування інтер’єрів житлових і громадських споруд: навч. посіб. Київ: Інститут системних досліджень освіти, 1995. 262 с.
  3. Савчак Н., Савчак Р. Особливості сприйняття системи архітектурних перетворень навколишнього простору (на прикладі Прикарпаття). Вісник Львівського національного аграрного університету: архітектура і сільськогосподарське будівництво. 2020. № 21. С. 81–83.
  4. Пелтонен Й. Інноваційний дизайн з Фінляндії. Finfo: фінські особливості. № 1: фінський дизайн. 1997. Р. 2–12.
  5. Шумега С. С. Історія зародження та розвитку дизайну історія дизайну меблів та інтер’єра: навчальний посібник. Львів: Центр навчальної літератури, 2004. 300 с.
титулка Буд