ДУХОВНІ ТА МИСТЕЦЬКО-ПРОСТОРОВІ АСПЕКТИ ПРОЄКТУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ВАЛЬДОРФСЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНАУ: Архітектура і сільськогосподарське будівництво 2021 №22: 80-85

ВИЗНАЧЕННЯ РАЦІОНАЛЬНИХ СТРОКІВ ЗАМІНИ ОБЛАДНАННЯ В БУДІВЕЛЬНИХ ОРГАНІЗАЦІЯХ

Р. Кюнцлі, д. мист.
ORCID ID: 0000-0001-5234-4903
А. Степанюк, к. арх.
ORCID ID: 0000-0001-5030-5724
Львівський національний аграрний університет

https://doi.org/10.31734/architecture2021.22.080

Анотація

Питання щодо дитячих садочків і дитячого виховання виникали тоді, коли були на це економічні запити. Виховання дітей породило науку – педагогіку (давньогрец. παιδαγωγική «мистецтво виховання» від παῖς «хлопчик» → παιδος «підліток» + ἄγω «вести») – науку про виховання і навчання людини, найперше в дитячо-підлітковому віці. Світові відомо багато спроб удосконалити і реформувати підходи до виховання дітей. Відомі педагоги Йоган Песталоцці, Фрідріх Фребель, Селестін Фрейнет, Марія Монтессорі, Януш Корчак та ін. намагалися врахувати у своїх педагогічних підходах потреби, характери та фізіологію дитини. На початку XX ст. такі педагоги, як А. Макаренко, В. Сухомлинський, Ф. Фребель, М. Монтесорі, звертали увагу на питання впливу навколишнього середовища на розвиток та виховання людини. Сучасне інформаційно-технологічне середовище впливає на людину, зокрема на її емоційний стан і свідомість, а також на формування дитини як особистості. У таких умовах важливо поєднати виховний процес із відповідним просторовим середовищем.

На сьогодні відомий у світі педагог, архітектор, який до виховного процесу (духовного, фізичного (соматичного)) залучив просторове середовище, – це Рудольф Штайнер. Його вальдорфська педагогіка ґрунтується на антропософській концепції розвитку людини як цілісної взаємодії тілесних, душевних і духовних чинників. І власне ці три людські монади виразили в архітектурі Штайнера свою сутність через матеріал – тіло, форму – душу і колір – дух.

Саме антропософська філософія наштовхнула Р. Штайнера на думку, що людина як найвища цінність суспільства ідеально розвиватись і реалізуватись може тільки в ідеальному антропогенному середовищі, де матеріал, форма і колір гармоніюють не тільки між собою, ця гармонія простежується між цим же антропогенним та природним середовищами та обома ними щодо людини.

Ключові слова

вальдорфська педагогіка, антропософська філософія, архітектура закладів дошкільної освіти

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Гетеанум. Вікіпедія. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%93%D1%91%D1%82%D0%B5%D0%B0%D0%BD%D1%83%D0%BC.
  2. Корсак К. Освіта і суспільство – дороговказ розвитку. Рідна школа. 2002. № 5. С. 7.
  3. Миронов Д. Часть 2. О чём говорит Гётеанум? 13 апреля 2018. URL: http://www.berlogos.ru/article/chast-2-o-chyom-govorit-gyoteanum/.
  4. Штайнер Р. Сущность цвета и тайна радуги. Три лекции, прочитанные в Дорнахе 6, 7 и 8 мая 1921 г. Иерархии и тайна радуги. Дорнах, 4 января 1924 г. URL: http://bdn-steiner.ru/modules.php?name=Ga_Book&Id=291&Bid=1.
  5. Benevolo L. Die Ursprünge des modernen Städtebaus, Lehren von gestern – Forderungen für morgen, Gütersloh: Bertelsmann Fachverlag, 1971.
  6. Bräutigam C. Kinder-Garten. Evangelisch-reformierte Kirche in Bayern – Synodalverband XI der Ev.-ref. Kirche. März bis Mai 2019. URL: https://reformiert-sued.de/wp-content/uploads/2019-02.pdf.
  7. Das Spielzeug im Waldorfkindergarten. URL: https://www.zuckersuesseaepfel.de/2018/04/spielzeug-im-waldorfkindergarten-waldorf-spielen-kinder.html.
  8. Erning G. Geschichte des Kindergartens. Band I: Entstehung und Entwicklung der öffentlichen Kleinkindererziehung in Deutschland von den Anfängen bis zur Gegenwart. Freiburg; Breisgau, 1987.
  9. Mercado. URL: https://Www.Mercado.Hamburg/En/Waldorf-Kindergarten/.
  10. Mochner Matthias Human Beings as the Measure of Things: On the architecture of Waldorf schools. URL: https://www.waldorftoday.com/2014/09/human-beings-as-the-measure-of-things-on-the-architecture-of-waldorf-schools/.
  11. Steiner Rudolf Der pädagogische Wert der Menschenerkenntnis und der Kulturwert der Pädagogik. Zehn Vorträge Oosterbeek-Arnheim/Holland, 17. bis 24. Juli 1924 Rudolf Steiner Online archiv. URL: http://anthroposophie.byu.edu 4. Auflage 2010 178 c.
  12. Waldorf School Ueberlingen. URL: https://waldorfschule-ueberlingen.de/schule/index.html.
  13. Wilderspin S. Infant education: or, practical remarks on the importance of educating the infant poor, from the age of eighteen months to seven years, containing hints for developing the moral and intellectual powers of children of all classes. London: Simpkin and Marshall, 1829. 324 p. URL: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=hvd.32044096982905&view=1up&seq=6.
титулка Буд