ОСНОВНІ КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ ПЛАНУВАННЯ САДІВ ЕПОХИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНАУ: Архітектура і сільськогосподарське будівництво 2020 №21: 88-90

ОСНОВНІ КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ ПЛАНУВАННЯ САДІВ ЕПОХИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

О. Волошенко, старший викладач
Львівський національний аграрний університет
В. Волошенко, асистент
Національний лісотехнічний університет України

https://doi.org/10.31734/architecture2020.21.088

Анотація

У статті розглянуто основні композиційні прийоми планування садів епохи Середньовіччя, які відіграють істотну роль у садово-парковому мистецтві. Перелічено вагомі праці, письмові здобутки середніх віків Василя Великого, Іоанна Екзарха Болгарського, Ерігени, Альберта Великого («Сади вірідарії»), Пієтро де Кресцентіса («Про рослинництво»). У дослідженій літературі зазначено, що точних описів та зображень середньовічних садів майже не збереглося. Уявлення про вигляд садів епохи Середньовіччя та вирощувальний у них асортимент рослин дають твори мистецтва і літератури – ілюстрації у старовинних манускриптах, живопис, настінний розпис, поезії, літописи, книги з медицини та кулінарії. Виділено основні об’єкти садово-паркового мистецтва епохи Середньовіччя: внутрішньомонастирські сади, примонастирські й призамкові утилітарні сади, замкові декоративні сади, квіткові луки та «сади утіх». Ці ландшафтні об’єкти тяжіють до закритості й переважно були підпорядковані утилітарним вимогам. Основні планувальні особливості садів епохи Середньовіччя – регулярність, рядова посадка дерев і кущів, обстригання дерев і кущів та лабіринт.

У статті охарактеризовано основні композиційно-планувальні прийоми у середньовічних садах, а саме замкнутість, простоту та геометричність, орнаментальність. Під замкнутістю йдеться про невелику замкнуту композицію саду квадратної або прямокутної форми, обставлену високою кам’яною стіною, обвитою зсередини плющем або виноградом. Грядки з лікарськими та декоративними рослинами формувалися у вигляді високих призм, відкоси яких укріплювалися дерном або жердинами та опорами з лози. Інколи межі саду фіксували за допомогою щільних огорож, підстрижених дерев чи вербового шпалерника. Під простотою й геометричністю розглянуто просте геометричне планування саду з виділенням центру, зокрема розподіл садів на частини. Часто дві хрестоподібні доріжки розділяли сад і в центрі перетину встановлювали хрест або колодязь, фонтан, басейн, інколи висаджували красиве дерево чи квітучий кущ. Під орнаментальністю розглянуто сади-лабіринти, які сформувалися в монастирських садах і подекуди в замках. Лабіринт утворював малюнок, який вписувався в коло або шестикутник, прямокутник чи квадрат, і складними стежинами підводив до центру. Мав один або кілька входів. У центрі саду був розташований фонтан, басейн чи скульптура.

Наголошено на доцільності збереження та реконструкції садів, характерних для епохи Середньовіччя, які сьогодні відновлюються та функціонують як об’єкти культури й туризму.

Ключові слова

сад, лабіринт, планування, композиція, епоха Середньовіччя

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Боговая И. О., Фурсова Л. М. Ландшафтное искусство: учебник для вузов. Москва: Агропромиздат, 1988. 223 с.
  2. Вергунов А. П., Денисов М. Ф., Ожегов С. С. Ландшафтное проектирование: учеб. пособ. для вузов по спец. «Архитектура». Москва: Высш. шк., 1991. 240 с.
  3. Гамалія К. М. Монастирські сади Європи часів Середньовіччя: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Рівне, 2018. URL: iribis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/iribis_nbuv/cgiiribis_64exe (дата звернення: 12.05.2018).
  4. Дударець В. М. Садово-паркове мистецтво Європи та його особливості. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2010. № 1. URL: www.iribis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/iribis_nbuv/cgiiribis_64exe (дата звернення: 12.05.2018).
  5. Косаревський И. А. Композиция городского парка: научно-исследовательский институт теории, истории и перспективных проблем советской архитектуры. Київ: Будівельник, 1977. 140 с.
  6. Кучерявий В. П. Озеленення населених місць: підручник. Львів: Світ, 2005. 456 с.
  7. Кучерявий В. П. Історія ландшафтної архітектури: підручник. Львів: Новий світ-2000, 2018. 702 с.
  8. Лихачов. Сади Середньовіччя – особливості райського саду. URL: http://proroslini.ru/sadivnictvo/sadovo-parkove-mistectvo (дата звернення: 12.05.2018).
  9. Рубцов Л. И. Проектирование садов и парков. Москва: Стройиздат, 1964. 234 с.
  10. Стилістика саду. Розділ 2. Історія садово-паркового мистецтва. URL: htths://studopedia.su (дата звернення: 12.05.2018).
титулка Агро.інж. досл.