ПЕРСПЕКТИВИ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ ЗЕМЕЛЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

new site

Даний сайт більше не оновлюється!
Новий сайт журналу знаходиться за адресою https://visnyk.lnup.edu.ua/

 

Вісник ЛНАУ: Архітектура і сільськогосподарське будівництво 2019 №20: 152-155

ПЕРСПЕКТИВИ ЗДІЙСНЕННЯ КОНТРОЛЮ ЗА ВИКОРИСТАННЯМ ЗЕМЕЛЬ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО ПРИЗНАЧЕННЯ

О. Черечон, к. е. н.
О. Солтис, к. е. н.
Львівський національний аграрний університет

https://doi.org/10.31734/architecture2019.20.152

Анотація

Проаналізовано використання земель сільськогосподарського призначення України. Вказано на порушення екологічно збалансованого співвідношення сільськогосподарських угідь, лісів та водойм. Наголошено на проблемі зниження родючості ґрунтів через інтенсивне використання земель та порушення сівозмін.

Важливою проблемою також є відсутність дієвого законодавчого механізму охорони земель сільськогосподарського призначення з родючими ґрунтами. Втрата гумусу спостерігається ще й через відсутність Закону України «Про охорону родючості ґрунтів». У цілому недостатньо налагодженим залишається механізм поєднання заходів економічного стимулювання і юридичної відповідальності в галузі охорони земель. Також ігнорування вимог охорони та збереження земель генерується недосконалою вітчизняною законодавчою базою.

Подано зарубіжний досвід дієвого законодавчого механізму охорони земель сільськогосподарського призначення з родючими ґрунтами. Запропоновано окремі механізми економічного стимулювання землеко¬ристувачів за підвищення рівня родючості ґрунтів, удосконалити економічні санкції за істотне перевищення в структурі посівів питомої ваги ґрунтовиснажливих культур порівняно з науково обґрунтованими нормами. Запропоновано в декілька (5–10) разів збільшити розміри штрафів.

На нашу думку, налагодження контролю за раціональним використанням земель можливе через організаційний і регулювальний вплив на діяльність суб’єктів господарювання. Використання земель слід здійс¬нювати в рамках повноважень Державної екологічної інспекції, а виконавчі органи місцевого самоврядування повинні виявляти найбільш поширені правопорушення. Пропонується запровадити ефективний механізм адміністративної, фінансової та кримінальної відповідальності за порушення земельного законодавства.

Ключові слова

використання земель, розораність території, родючість ґрунту, ґрунтовиснажливі культури, порушення сівозмін, охорона земель, економічне стимулювання, юридична відповідальність, штрафні санкції

Повний текст

pdf

Посилання

  1. Добряк Д., Будзяк В., Будзяк О. Ефективність екологобезпечного землекористування в Україні в рин¬кових умовах. Економіка України. 2013. № 7. С. 83–94.
  2. Земельний кодекс України від 28.09.2017 р. № 2768-14. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/
  3. 2768-14 (дата звернення: 15.06.2019).
  4. Паутова Т. О., Шарий Г. І. Земельна реформа в Україні: актуальність, проблеми та перспективи реалізації. Інвестиції: практика та досвід. 2017. № 15. С. 69–73.
  5. Про збереження та відтворення родючості ґрунтів: інформаційно-аналітичні матеріали щодо наукового обґрунтування заходів із збереження та відтворення родючості ґрунтів. URL: http://www.coop-union.org.ua/?p=8963 (дата звернення: 10.06.2019).
  6. Стратегія удосконалення механізму управ¬ління в сфері використання та охорони земель сільсь-когосподарського призначення державної власності та розпорядження ними: Постанова Кабінету Міністрів України від 7 червня 2017 р. № 413. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/en/413-2017-%D0%BF (дата звернення: 04.06.2019).
  7. Чаплигіна О. В., Шиян А. А. Фактори впливу на ціну земель сільськогосподарського призначення. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2011. № 1. С. 36–40.
  8. Щурик М. В. Збереження та охорона земель як ключові передумови їх поліпшення. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Економіка». 2017. Вип. 1(7). С. 61–66.
титулка Буд